Tuesday, April 25, 2017

New German articles on information literacy

The latest issue of the German-language open-access journal o-bib (volume 4 number 1) features information literacy. Apart from the 2nd and 3rd last items (which are in English) the articles are all in German. Apologies for any mistakes in my translation of the German titles. I couldn't decide whether to use "delivery" or "facilitation" for "Vermittlung" and I've used the former, as I think which would be appropriate depends on the context and I'm afraid I haven't read all of these articles [yet]
- Die Förderung von Informationskompetenz ist Kernaufgabe von Bibliotheken – und nicht nur der Senf zur Bratwurst! by Fabian Franke [Development of information literacy is a core mission for the library, not just the mustard on the sausage (i.e. an accompanying garnish)]
- Information Literacy Threshold Concepts and the Association of College and Research Libraries' Framework for Information Literacy for Higher Education by Gayle Schaub, Hazel McClure
- Threshold-Konzepte, das ANCIL-Curriculum und die Metaliteracy – Überlegungen zu Konsequenzen für die Förderung von Informationskompetenz in deutschen Hochschulen by Wilfried Sühl-Strohmenger [Threshold concepts, the ANCIL curriculum and metaliteracy: reflections on the consequences of development of IL in German higher education institutions]
- Threshold Concepts in deutschen Bibliotheken - eine Utopie? by Carolin Ahnert [Threshold concepts in German libraries - a utopia?]
- Fit für die Vermittlung von Informationskompetenz? Anforderungen an die Qualifikation von Teaching Librarians in bibliothekarischen Studiengängen und Ausbildungseinrichtungen by Inka Tappenbeck, Anke Wittich, Maria Gäde [Fit to deliver IL? Requirements for German teaching librarians' qualifications]
- Lehre in Zeiten von Framework und Qualifikationsprofil vor dem Hintergrund der HRK-Empfehlung: Überlegungen zu einer möglichen Umsetzung des „shifts from teaching to learning“ im IK-Unterricht am Fachbereich Archiv- und Bibliothekswesen der Hochschule für den öffentlichen Dienst in Bayern by Naoka Werr [Teaching in the time of the Framework and qualifications profile against the background of the HRK recommendations: Reflections on a possible implementation of "shifts from teaching to learning" in IL teaching in the field of archive and library science at the Hochschule für den öffentlichen Dienst in Bavaria]
- Die Strategie der Kultusministerkonferenz „Bildung in der digitalen Welt“ und der „Referenzrahmen Informationskompetenz“ des Deutschen Bibliotheksverbandes by Andreas Klingenberg [The strategy of the ministerial conference "Education in a digital world" and the "guidelines on IL" from the German Library Association]
- Teaching Libraries zwischen Vermittlung fachwissenschaftlicher Informationskompetenz und der Unterstützung einer Propädeutik für die Digital Humanities by Marcus Schröter [Teaching libraries between delivering IL in the disciplines and the support of a induction for digital humanities]
- Information Literacy an der Pädagogischen Hochschule Thurgau – ein spannendes Experiment zwischen Bibliothek, MDZ und dem Fachbereich Wissenschaft und Forschung by Verena Maria Muheim [IL at the Pädagogischen Hochschule Thurgau – an exciting experiment involving the library, MDZ [I think this means the Medien-und Didaktikzentrums' (MDZ) library] and scholarship and research]
- Kein Königsweg - die Vermittlung von Forschungsdatenkompetenz auf allen universitären Ebenen by Kerstin Helbig, Pamela Aust [No easy way - the delivery of research data literacy at all university levels]
- Quantitative information literacy: Designing an online course at the interface between information literacy and statistical literacy by Christina Kläre
- Die Generation Y – Ein Plädoyer für die Analyse einer „vernetzten Generation“ zur Weiterentwicklung der Bibliotheksdidaktik by Kim Farah Giuliani [Generation Y: a plea for analysis of a "networked generation" for further development of library pedagogy]
- Kooperative Informationskompetenzvermittlung im Fach Architektur: Lehrveranstaltungsreflexion eines Blended-Learning-Workshops mithilfe der Theorie des constructive alignments by Simone Kibler [Cooperative delivery of IL in the discipline of architecture: reflection on learning design of a blended learning workshop, using constructive alignment]
https://www.o-bib.de/issue/view/2017H1/showToc
Thanks to Thomas Hapke for tweeting this
Photo by Sheila Webber: St Georges , Sheffield University, April 2017

No comments: